De uitgangspositie voor de 2 e Tussentijdse rapportage bestaat uit de Programmabegroting 2024-2027 (primitieve begroting), de Nota van Wijziging 2024-2027, 1 e Tussentijdse rapportage 2024, kadernota 2025-2028 en de andere raadsbesluiten tot en met augustus 2024.
In de tussentijdse rapportages wordt ook inzicht gegeven in het structurele effect van lopende jaarontwikkelingen. In de Kadernota en Begroting 2025-2028 wordt dit zichtbaar als 'Structurele doorwerking 1 e en 2 e tussentijdse rapportage 2024'.
Uitgangspositie | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024-2028 incl. wijzigingen | |||||
Primitieve begroting | 512 | 2.040 | -6.669 | -7.258 | -7.641 |
Nota van Wijziging voorgaand jaar | 621 | 367 | 140 | 2.497 | 2.497 |
Raadsbesluiten uit voorgaand jaar | -380 | -418 | -458 | -424 | -422 |
1e Turap 2024 | 1.201 | 1.991 | 3.074 | 2.769 | 4.220 |
Kadernota 2025-2028 | 0 | -3.553 | 1.505 | 1.631 | 1.208 |
Wijzigingen tot 2e Turap 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgangspositie 2e Turap 2024 | 1.955 | 427 | -2.408 | -785 | -137 |
Mutaties 2e Turap: | |||||
Mee- en tegenvallers | -2.587 | -348 | -278 | -628 | -1.028 |
Bestedingsplan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverhevelingen | -27 | 27 | 0 | 0 | 0 |
Budgettair neutraal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire gemeentefonds | 1.064 | -838 | 692 | 110 | 622 |
Totaal mutaties 2e Turap 2024 | -1.550 | -1.159 | 414 | -518 | -406 |
Voorlopig begrotingsresultaat 2024 - 2028 | 405 | -733 | -1.995 | -1.303 | -543 |
Bedragen x € 1.000 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 520 | 1.571 | 425 | 825 | 825 |
---|---|---|---|---|---|
Voorlopig structureel begrotingsresultaat | 925 | 838 | -1.570 | -478 | 282 |
Bedragen x € 1.000 |
Uitgangspositie
De uitgangspositie voor de 2e Turap in 2024 is € 1,96 miljoen positief. Per saldo vinden er in 2024 financiële mutaties plaats van in totaal € 1,55 miljoen negatief. Het financieel beeld voor 2024 verslechtert daardoor ten opzichte van de kadernota 2025-2028 naar afgerond € 0,4 miljoen positief. Met de informatie beschikbaar bij het opstellen van deze Turap verslechtert het meerjarige financiële beeld aanzienlijk, dit vraagt aandacht bij het opstellen van de Begroting 2025.
Mee- en tegenvallers en Mei-circulaire
Met het vaststellen van de 2e Tussentijdse rapportage worden de bovenstaande mutaties verwerkt in de lopende begroting. Hierin is € 0,5 miljoen het negatieve saldo van incidentele baten en lasten, waardoor het structureel begrotingsresultaat 2024 een positief resultaat laat zien van afgerond € 0,9 miljoen.
Een aantal belangrijke factoren draagt positief bij aan het begrotingsresultaat. Ten eerste is er een significante toename van de rentebaten, met een extra € 0,5 miljoen in 2024 en een voordeel op de kapitaallasten van € 0,4 miljoen. Daarnaast heeft de Meicirculaire van het gemeentefonds een aanzienlijk positief effect op de begroting, met een toename van € 1,1 miljoen in 2024, aflopend naar € 0,6 miljoen in 2028. De gemeente ontvangt vanuit Nedvang een bijdrage voor extra aanpak zwerfafval (€ 70.000).
Daar tegenover staan hogere kosten voor de jeugdzorg (€ 1,75 miljoen), hogere kosten van de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden (€ 0,5 miljoen), hogere kosten voor de gebiedsvisie Julianabaan (€ 0,2 mln) en hogere kosten tijdelijke onderwijshuisvesting (€ 0,4 miljoen).
Daarnaast stijgen de kosten voor de bediening van de Sijtwendebrug welke wordt uitgevoerd door de Provincie ( € 82.000), voor inzet van verkeersregelaars rondom de Mall en afsluiting van de N14 tunnel (€ 110.000) en een bijstelling van het tarief voor huishoudelijke ondersteuning van € 50.000, oplopende naar € 200.000, waarmee de gemeente voldoet aan de Algemene Maatregel van Bestuur reële prijzen Wmo.
Budgetoverhevelingen
Voor het project 80-jaar vrijheid is een budget van in totaal € 75.000 beschikbaar gesteld in 2025. In verband met voorbereidende werkzaamheden wordt een bedrag van € 27.000 van het budget ingezet in 2024.
Budgettair neutrale wijzigingen en bestedingsplan reserves
De budgettair neutrale wijzigingen en aanpassingen van het bestedingsplan van de bestemmingsreserves hebben geen effect op het begrotingsresultaat. De grootste posten betreffen de verkoop van de Herenstraat 42 (€ 1,5 miljoen), die volgens de bestendige gedragslijn wordt gestort in de algemene reserve en een voordeel op de bijdrage vanuit de bekostigingsregeling opvang Oekraïense ontheemden (€ 1,5 miljoen), die wordt gestort in de bestemmingsreserve vluchtelingenopvang. Deze budgettair neutrale mutaties op de begroting zijn opgenomen in de bijlage.
actualisatie investeringsplan
Het in 2022 beschikbaar gestelde investeringskrediet voor het realiseren van de nieuwe rugby accommodatie is niet toereikend, dit als gevolg van stijgende loon- en bouwkosten. Voorgesteld wordt om met de vaststelling van de 2e Tussentijdse rapportage 2024 het investeringskrediet op basis van een nieuwe kostenraming te verhogen met € 438.186 tot een totaal bedrag van € 914.469.
Het volgende hoofdstuk gaat in op de verschillende programma's met bijbehorende beleidsvelden en speerpunten. Per beleidsveld, die vastgesteld is in de begroting 2024, wordt een stand van zaken gegeven, die de prognose weergeeft voor 2024, gebaseerd op de eerste acht maanden van dit jaar. Daarnaast wordt middels een statusupdate, in de vorm van een stoplicht, ingegaan op de speerpunten. Mochten deze afwijkingen vertonen, volgt daarop een toelichting.
Betekent speerpunt loopt op schema | |
Betekent afwijkingen in de uitvoering | |
Betekent dat de prestatie niet wordt behaald |