2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Financiële mutaties

Onderwerpen Mobiliteit en bereikbaarheid

2024

2025

2026

2027

2028

Mee- en tegenvallers

1.

Actualisatie kapitaallasten

504

0

0

0

0

2.

Bediening Sijtwendebrug

-82

-78

-78

-78

-78

3.

Project zwerfafval

70

0

0

0

0

4.

Smart mobility

-110

-63

0

0

0

Budgettair neutraal

5.

Beheerplan wegen

-4.506

0

0

0

0

6.

CAO stijging

-104

-93

-93

-93

-93

7.

Glasvezelkabel

-865

0

0

0

0

8.

Kostendekkende leges titel 3

25

25

25

25

25

9.

Onderhoud openbare ruimte

-3

-12

-12

-12

-12

Totaal Mobiliteit en bereikbaarheid

-5.070

-220

-158

-158

-158

Bedragen x € 1.000

Toelichting

1

Actualisatie kapitaallasten

Het investeringsplan is naar aanleiding van de Jaarrekening 2023 en de verwachte faseringen voor 2024 bijgesteld, zie ook Raadsvoorstel vaststellen Investeringsplan 2024-2028 (iBabs 3706). Dit leidt tot wijzigingen in de kapitaallasten (rente en afschrijvingen) in bijna alle programma’s.

2

Bediening Sijtwendebrug

De bediening van de Sijtwendebrug wordt uitgevoerd door de provincie. Wegens het aflopen van een oud contract zijn de kosten hiervoor opnieuw berekend. Door de prijsstijgingen van de afgelopen jaren vallen de jaarlijkse kosten hoger uit.

3

Project zwerfafval

Vanuit Nedvang is een bedrag beschikbaar gesteld voor de extra aanpak van zwerfafval. De uitgaven op dit project zijn al opgenomen in de primitieve begroting 2024, waardoor de ophoging van de inkomstraming in de 2e Turap een voordeel oplevert.

4

Smart mobility

Bij verkeersdrukte rondom de Mall worden verkeersregelaars ingezet. De kosten van de verkeersregelaars zijn gestegen door tariefstijging en extra inzet bij slecht weer. Een deel van deze stijging wordt opgevangen door de bijdrage van de Mall. Daarnaast zijn er tijdens de afsluiting van de N14 tunnel verkeersmaatregelen nodig geweest. Deze kosten worden deels gedekt door een bijdrage van Rijkswaterstaat voor de verkeersdoorstroming rondom de Mall.

5

Beheerplan wegen

In het Beheerplan wegen 2025-2029 is er naast normaal onderhoud ook sprake van achterstallig onderhoud. Voor de extra kosten van het achterstallig onderhoud dient een voorziening ingesteld te worden. De totale storting in deze voorziening bedraagt € 5,4 miljoen en wordt gedekt door een incidentele onttrekking aan de algemene reserve van € 4,5 miljoen en de inzet van de  degeneratievergoeding uit glasvezel van € 0,9 miljoen.

6

CAO stijging

In de CAO voor 2024 zijn een tweetal verhogingen van het salaris opgenomen. Per 1 januari een stijging van 4,75% en per 1 oktober een stijging van 1,25%. De salarislasten van de afdelingen worden verhoogd met deze stijgingen en hiervoor is een stelpost CAO beschikbaar vanuit de kadernota op beleidsterrein Overhead (hoofdstuk 'Overige onderdelen'), die hiervoor wordt ingezet. De verhoging van de salarislasten wordt verdeeld over de juiste taakvelden conform de kostenverdeling van 2024 (budgettair neutraal).

7

Glasvezelkabel

De degeneratievergoeding voor de aanleg van glasvezel wordt verspreid verwacht over 2024 en 2025. Deze vergoeding wordt ingezet voor de bijbehorende projectkosten. Het restant wordt in de voorziening achterstallig onderhoud wegen gestort.

8

Kostendekkende leges titel 3

In de vastgestelde tarieventabel 2024 die is vastgesteld met de Begroting 2024 is rekening gehouden met een stijging van de tarieven van de leges (titel 3). In de begroting wordt de opbrengstraming onder het juiste programma gebracht waar de opbrengst wordt gerealiseerd.

9

Onderhoud openbare ruimte

De Binnenbaan wordt ingezet om werkzaamheden in het kader van groenonderhoud, afval en straatreiniging uit te voeren. In een nieuw onderhoudscontract zijn prijsontwikkelingen van de afgelopen jaren verwerkt. Hierdoor zijn de kosten gestegen. Deze kosten worden gedekt vanuit de stelpost beheer en onderhoud openbare ruimte.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2024 16:42:04 met de export van 10/03/2024 16:37:30