Plan- en visievorming mobiliteit en bereikbaarheid
Beleidsterrein
2. Mobiliteit en bereikbaarheid
Beleidsterrein
De gemeente werkt aan de Omgevingsvisie die naar verwachting in 2025 wordt vastgesteld. Deze vervangt meerdere sectorale plannen in het ruimtelijke domein, waaronder de Bouwsteen Mobiliteit en Bereikbaarheid en het Verkeers- en Vervoerplan 2014. Het vormgeven aan de mobiliteitstransitie wordt hierin uitgewerkt. Voor veel verplaatsingen zet Leidschendam-Voorburg in op fietsen en wandelen omdat de compacte bebouwde gebieden van Voorburg en Leidschendam kansen bieden dankzij nabijheid. Voor de langere afstand zetten we in op stimuleren van het openbaar vervoer (ov). De gemeente heeft het initiatief genomen om te verkennen of we heel anders kunnen kijken naar het snelweglandschap in onze regio. Dat snelweglandschap neemt veel ruimte in en veroorzaakt voor zijn omgeving geluidhinder en luchtverontreiniging. Daartoe gaat de gemeente met partners verkennen welke ruimtelijke mogelijkheden ontstaan als we de A12 en het naastgelegen spoor overkluizen of onder de grond brengen. Een verkenning met een horizon voor een zeer lange termijn, 2040/2050. Hiermee wordt een eerste stap gezet in de ambitie van de zogeheten Huygenstunnel. Inmiddels doen de gemeenten Den Haag en Zoetermeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mee en is in 2023 een verkenning gestart onder aanvoering van de Vereniging Deltametropool en de Leerstoel Gebiedsontwikkeling van de TU Delft. Het Project Bereikbaarheid CID Binckhorst gaat een volgende fase in. In 2024 en 2025 gaat het project de Planning- en Studiefase in. Daarbij worden de plannen voor de hoogwaardige openbaar vervoer (tram)verbinding verder uitgewerkt in co-creatie met de omgeving. Datzelfde geldt voor het pakket maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren en het woon- en leefklimaat van Voorburg-West te verbeteren. Voor het gebied rondom de Mall of the Netherlands wordt een aanpak voor de te hoge verkeers- en parkeerdruk en daaruit volgende overlast voor omliggende wijken voorbereid en uitgevoerd. Deze aanpak bestaat uit het optimaal geleiden van doorstroming op de wegen (verkeersmanagement), het invoeren van een vorm van parkeerregulering in omliggende wijken en het bevorderen van gezonde en duurzame reismogelijkheden voor bezoekers van de Mall. Het eerste onderdeel is een continuering van de maatregelen die zijn gestart vanaf 2021 (Taskforce). Het tweede onderdeel is nieuw. Participatie van omwonenden en proportionaliteit van te nemen maatregelen staan daarin centraal. Het derde onderdeel is ook nieuw krijgt vorm door het opzetten van een alliantie van samenwerkingspartners, te bezegelen met een convenant. |
---|
Stand van zaken: |
In aanloop naar de Omgevingsvisie is de koersnotitie opgesteld. Dit vormt de strategische basis van de omgevingsvisie en bevat koersbepalende keuzes. Besluitvorming op de koersnotitie staat gepland voor het vierde kwartaal 2024 (de gemeenteraad). Hierna vindt nadere uitwerking in de Omgevingsvisie plaats. De verkenning Gebiedsontwikkeling A12- en spoorwegzone is in januari 2024 gestart. In een aantal workshops wordt verkend wat de gewenste toekomstige invulling van het gebied is waarbij weg en spoorlijn een minder grote impact hebben op hun omgeving. Als ‘planhorizon’ geldt 2070 omdat zo’n transformatie een langjarig traject is. Naast de organiserende partijen en gemeentes zijn bij de workshops twee ontwerpbureaus, een rekenbureau, diverse overheden en partijen betrokken, zoals Provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat, MRDH en HTM. De Initiatiefgroep Huygenstunnel praat ook mee. De resultaten worden naar verwachting na de zomer gepresenteerd. Op basis van deze resultaten worden vervolgstappen bepaald. Het Project Bereikbaarheid CID Binckhorst zit inmiddels in de Planning- en Studiefase (ook wel de Planuitwerking genoemd) die tot in 2026 duurt. Hierbij worden de plannen voor de tramverbinding verder uitgewerkt, in co-creatie met de omgeving. Dat geldt ook voor het pakket maatregelen dat naast de bereikbaarheid en verkeersveiligheid het woon- en leefklimaat in Voorburg West verbetert. |
Vooruitblik: |
In de loop van 2026 staat de Projectbeslissing gepland, waarbij besloten wordt tot de aanleg van de tram en de verdere uitvoering van de andere maatregelen. Dit besluit zal door de gemeenteraden van Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Den Haag worden genomen. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Er is vertraging opgetreden in het proces van de Koersnotitie. De Omgevingsvisie zelf zal pas voor de zomer van 2025 gereed zijn. De impact van de vertraging voor het mobiliteitsbeleid wordt zo veel mogelijk beperkt. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Er is vertraging opgetreden in het proces van de Koersnotitie. De Omgevingsvisie zelf zal pas voor de zomer van 2025 gereed zijn. De impact van de vertraging voor het mobiliteitsbeleid wordt zo veel mogelijk beperkt. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat is vertraagd. Voordat dit wegproject kan aanvangen dienen er ondergrondse werkzaamheden te worden uitgevoerd. Onderdeel hiervan is de vernieuwing van het netwerk van Stedin. Dit nutsbedrijf heeft niet kunnen voldoen aan de wens om dit werk op te starten in het eerste kwartaal van 2024. De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in de periode van oktober 2024 tot en met januari/februari 2025. De herinrichting van de weg kan kort daarna worden opgestart. Een planning voor een gefaseerde uitvoering is in voorbereiding. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Er is vertraging opgetreden in het proces van de Koersnotitie. De Omgevingsvisie zelf zal pas voor de zomer van 2025 gereed zijn. De impact van de vertraging voor het mobiliteitsbeleid wordt zo veel mogelijk beperkt. |
Beleidsterrein
We maken het gebruik van de fiets aantrekkelijker, onder meer door de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst). Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid en uitgevoerd om de positie van (kwetsbare) weggebruikers te verbeteren. Hindernissen voor fietsers en voetgangers nemen we weg door veilige en comfortabele fiets- en wandelpaden en het optimaal inrichten van kruispunten. Landelijk is in 2018 met het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030’ nieuw verkeersveiligheidsbeleid vastgesteld. Het verkeersveiligheidsbeleid richt zich op een risico-gestuurde aanpak. Binnen de MRDH zijn een risicoanalyse en daaraan gekoppeld een Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid 2025 gemaakt. In navolging hierop wordt nieuw lokaal verkeersveiligheidsbeleid opgesteld in de vorm van een actieplan, welke ook gestoeld is op de risico gestuurde aanpak. Begin 2024 wordt dit actieplan verkeersveiligheid met bijbehorend uitvoeringsprogramma (maatregelen en activiteiten ter verbetering van de verkeersveiligheid van diverse doelgroepen) ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. Dan volgt ook de financiële afweging van de plannen en met welke (extra) investeringen/gelden dit gepaard moet gaan. Dit is ook zo verwoord in het raadsvoorstel bij het UVP 2023.
Deelmobiliteit en elektrisch rijden blijven we stimuleren en stemmen we regionaal af. Een regionaal samenwerkingsinitiatief voor deelmobiliteit krijgt vanaf 2024 concreet vorm. Op het gebied van het ov zetten we actief in op de verbetering van haltes én de halteomgeving, onder meer bij de Randstadrailhalte Leidschendam-Voorbrug aan de andere kant van de Vliet. Samen met een goede verbinding voor langzaam verkeer en haltevoorzieningen moet die ervoor zorgen dat de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid verbetert. In Stompwijk willen we de Dr. Van Noortstraat herontwerpen voor een verbeterde verkeersveiligheid, meer parkeercomfort en de bewoner van Stompwijk als primaire gebruiker van de dorpskern. Het project BRT Leiden van de provincie (snelle busverbinding) biedt perspectief om de ov-bereikbaarheid van Stompwijk te verbeteren. De gemeente neemt deel aan dit project In Leidschendam-Noord voeren we de herinrichting van de Veursestraatweg uit, in aansluiting op de herontwikkeling van de Duivenvoorde corridor, Schakenbosch en Vliethaven. Bij het verbeteren van de bereikbaarheid hoort ook parkeren. De Nota Parkeernormen geeft invulling aan een kansgerichte benadering voor nieuwe ontwikkelgebieden. Parkeernormen evalueren de komende jaren naar ontwerpcriteria voor mobiliteit per gebied, afgestemd op de kansen en noden van elk gebied. Onderdeel van de verbetering van de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid is het ontwikkelen van het parkeerterrein als P&R-voorziening en extra parkeerruimte voor buurtbewoners. Hierbij wordt ook gekeken naar koppelkansen in de vorm van een hub voor de bevoorrading en bedrijfsafvalinzameling voor ondernemers. Ook willen we het huidige uitgiftebeleid voor parkeerontheffingen herzien waarbij focus komt te liggen op een betere bezoekersregeling, een betere ondernemersregeling en het limiteren van ontheffingen in parkeerschijfzones met te hoge parkeerdruk. |
---|
Stand van zaken: |
Aan de verschillende projecten om het gebruik van de fiets aantrekkelijker te maken, wordt gewerkt en deze lopen op schema. |
Vooruitblik: |
Het definitief ontwerp voor de Dr. van Noortstraat wordt ter vaststelling aan de raad aangeboden in het vierde kwartaal 2024. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat is vertraagd. Voordat dit wegproject kan aanvangen dienen er ondergrondse werkzaamheden te worden uitgevoerd. Onderdeel hiervan is de vernieuwing van het netwerk van Stedin. Dit nutsbedrijf heeft niet kunnen voldoen aan de wens om dit werk op te starten in het eerste kwartaal van 2024. De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in de periode van oktober 2024 tot en met januari/februari 2025. De herinrichting van de weg kan kort daarna worden opgestart. Een planning voor een gefaseerde uitvoering is in voorbereiding. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat is vertraagd. Voordat dit wegproject kan aanvangen dienen er ondergrondse werkzaamheden te worden uitgevoerd. Onderdeel hiervan is de vernieuwing van het netwerk van Stedin. Dit nutsbedrijf heeft niet kunnen voldoen aan de wens om dit werk op te starten in het eerste kwartaal van 2024. De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in de periode van oktober 2024 tot en met januari/februari 2025. De herinrichting van de weg kan kort daarna worden opgestart. Een planning voor een gefaseerde uitvoering is in voorbereiding. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Er is vertraging opgetreden in het proces van de Koersnotitie. De Omgevingsvisie zelf zal pas voor de zomer van 2025 gereed zijn. De impact van de vertraging voor het mobiliteitsbeleid wordt zo veel mogelijk beperkt. |
Beleidsterrein
Het beheer en onderhoud van de verkeersinfrastructuur wordt conform de beheerplannen uitgevoerd. Zie paragraaf onderhoud kapitaalgoederen voor de acties die in het kader van het beheer en onderhoud plaatsvinden. |
---|
Stand van zaken: |
De acties die in het kader van beheer en onderhoud wegen plaatsvinden zijn naar aanleiding van de inspecties, herprioriteiring en een telecombedrijf aanvraag aanleg glasvezel, gewijzigd. Een telecombedrijf start in Voorburg waardoor een deel van de onderhoudswerkzaamheden zijn verplaatst naar Leidschendam. |
Vooruitblik: |
Op dit moment wordt er gewerkt aan de actualisatie van het beheerplan Wegen. De planning is erop gericht om deze in het in het 4e kwartaal van 2024 in de raad te behandelen. |
Speerpunt
Er zijn geen resultaten gevonden.