Bestuur en Inwonersparticipatie
Beleidsterrein
0. Bestuur en ondersteuning
Beleidsterrein
Het college van burgemeester en wethouders, raad en raadscommissies, griffie, de regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking, de regionale rekenkamercommissie en ombudsfunctie worden optimaal ondersteund. Inwonersparticipatie is belangrijk om inwoners te betrekken bij beleid, programma’s en plannen. Het benutten van de denkkracht van inwoners draagt bij aan het beter maken daarvan. Traditionele vormen van inspraak volstaan vaak niet meer. De gemeente zal de lokale gemeenschap pro-actief betrekken en uitdagen zelf ook te komen met initiatieven. Om teleurstellingen te voorkomen, scheppen we vooraf heldere verwachtingen. Daarvoor hebben we in 2023 een participatieverordening vastgesteld. Op deze manier werken we met bestuur en samenleving aan betere besluitvorming dat past bij onze gemeente. |
---|
Stand van zaken: |
In 2024 wordt de lijn van 2023 voortgezet. Er worden bijeenkomsten georganiseerd voor Jong in LV en het kindervragenuur voor college en raad. |
Vooruitblik: |
In 2024 wordt er geëxperimenteerd met andere vormen van participatie. In de zomer van 2024 wordt er een concept experimenteerprogramma voor de jaren 2024 en 2025 door het college opgesteld. Deze wordt voorgelegd aan de raad. Op het gebied van jongerenparticipatie worden in de zomer en in het najaar bijeenkomsten georganiseerd om de betrokkenheid te vergroten. Sinds dit jaar bevatten alle raadsvoorstellen een verplichte participatieparagraaf middels het onderdeel: “Hoe zijn inwoners / belanghebbenden betrokken?” In de begroting 2025-2028 wordt voor het eerst een participatieparagraaf opgenomen. Als onderdeel van het experimenteerprogramma wordt dit instrument verder ontwikkeld. Tevens zal er een kindervragenuur voor basisscholen georganiseerd worden. |
Speerpunt
Speerpunt
Speerpunt
Speerpunt
Speerpunt
Beleidsterrein
Inwoners en organisaties kunnen bij het Servicecentrum terecht voor rijbewijzen, reisdocumenten en vele andere producten en diensten. Een deel van de dienstverlening is tevens digitaal via de website beschikbaar. De gemeente is, naast het fysieke Servicecentrum, bereikbaar via de website, telefoon (14 070), sociale media (Facebook) en e-mail. Het is mogelijk om zelf of via de telefoon een afspraak te maken voor een bezoek aan het Servicecentrum Leidschendam. Wanneer een fysiek bezoek onmogelijk is, kan een huisbezoek geregeld worden. |
---|
Stand van zaken: |
Op basis van bezoekgegevens en gegevens over de tijd tussen het maken van een afspraak en het daadwerkelijk afspreken, wordt de baliecapaciteit aangepast. Dit betekent dat er bij toenemende drukte meer agendaplaatsen beschikbaar zijn. Op deze manier worden de openingstijden aan de vraag van inwoners aangepast. Door de piek in reisdocumenten is er een toename van afspraken in het servicecentrum. |
Vooruitblik: |
Op dit moment wordt de telefonische bereikbaarheid op weekbasis gemeten. De uitkomsten en verbetermogelijkheden worden gedeeld binnen de organisatie. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de overstap gemaakt naar een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Voorheen waren er verschillende wetten en regels voor bijvoorbeeld bouwen, milieu, water en ruimtelijke ordening. Dit wordt ondervangen door het opstellen van een Omgevingsvisie en een Omgevingsplan. Een belangrijk aspect van de Omgevingswet is de nadruk op participatie en communicatie. De overheid moedigt initiatiefnemers aan om in een vroeg stadium belanghebbenden te betrekken bij hun plannen. Dit kost meer tijd en inspanning, maar biedt ook de kans om draagvlak te creëren en potentiële weerstand te beperken. Initiatiefnemers krijgen zoveel mogelijk in een vroeg stadium integraal advies op de haalbaarheid en wenselijkheid van hun plannen en worden zo goed voorbereid op een vlot vergunningenproces. Daarnaast gaat de Omgevingswet hand in hand met een ambitieuze digitaliseringsagenda en het Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). In 2024 zien we een toename in het aantal aanvragen, daardoor is de behandeltermijn langer dan gebruikelijk. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de overstap gemaakt naar een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Voorheen waren er verschillende wetten en regels voor bijvoorbeeld bouwen, milieu, water en ruimtelijke ordening. Dit wordt ondervangen door het opstellen van een Omgevingsvisie en een Omgevingsplan. Een belangrijk aspect van de Omgevingswet is de nadruk op participatie en communicatie. De overheid moedigt initiatiefnemers aan om in een vroeg stadium belanghebbenden te betrekken bij hun plannen. Dit kost meer tijd en inspanning, maar biedt ook de kans om draagvlak te creëren en potentiële weerstand te beperken. Initiatiefnemers krijgen zoveel mogelijk in een vroeg stadium integraal advies op de haalbaarheid en wenselijkheid van hun plannen en worden zo goed voorbereid op een vlot vergunningenproces. Daarnaast gaat de Omgevingswet hand in hand met een ambitieuze digitaliseringsagenda en het Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). In 2024 zien we een toename in het aantal aanvragen, daardoor is de behandeltermijn langer dan gebruikelijk. |
Er zijn geen resultaten gevonden.