Economie
Beleidsterrein
3. Economie
Beleidsterrein
Door de regionale samenwerking in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH), Businesspark Haaglanden en het regionale Woon-werkakkoord dragen we bij aan de economische ontwikkeling van onze gemeente. Lokaal geven we uitvoering aan de bouwsteen Economie & Bedrijvigheid voor de Omgevingsvisie en de koersbepalende keuzes van de Koersnotitie. In 2025 verschijnt de Omgevingsvisie waarin het beleid voor economie en ruimte voor bedrijven en voorzieningen een belangrijke plek krijgt. |
---|
Stand van zaken: |
Regionaal loopt de samenwerking op het gebied van economie door binnen de tafels MRDH, BPH en WWA. Er wordt gekeken naar het mogelijk samenvoegen dan wel efficiënter maken van deze tafels om op die manier te voorkomen dat zaken dubbel worden besproken. Deze regionale overleggen worden gebruikt om afstemming met (buur)gemeenten te hebben over onder andere bedrijventerreinen, kantoren, centrumgebieden en watergebonden bedrijvigheid. Lokaal wordt er gewerkt aan de Omgevingsvisie, waarin de Bouwsteen economie & bedrijvigheid wordt meegenomen. De koersnotitie van de Omgevingsvisie wordt in Q3-2024 aan de raad voorgelegd. Het terrassenbeleid is in Q1-2023 vastgesteld. |
Vooruitblik: |
In regionaal verband wordt samengewerkt met de gemeenten (en provincie) en wordt meegepraat over economische ontwikkelingen in de regio. De omgevingsvisie wordt naar verwachting eind 2025 vastgesteld. |
Speerpunt
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
De afgelopen periode is gewerkt aan het uitwerken van meerdere varianten, dat heeft uiteindelijk geresulteerd tot één voorkeursvariant. |
Beleidsterrein
De gemeente streeft ernaar economisch vitaal te zijn en te blijven door het accountmanagement bedrijven en het centrummanagement. Deze contactfuncties dichtbij de ondernemers zijn belangrijk voor een goede aansluiting met het lokale bedrijfsleven en de gemeentelijke dienstverlening. De accountmanager en de centrummanager onderhouden het netwerk van ondernemers. Daarnaast ondersteunt de gemeente ondernemersfondsen en winkeliersverenigingen om de toekomst en vitaliteit van de winkelgebieden te behouden. |
---|
Stand van zaken: |
Het accountmanagement bedrijven en het centrummanagement is georganiseerd en belegd bij twee functionarissen, om een goede aansluiting met het lokale bedrijfsleven te borgen. |
Vooruitblik: |
Deze functies blijven bestaan. |
Beleidsterrein
We promoten recreatie en toerisme door citymarketing gericht op alle drie de kernen. Dat doen we door het uitvoeren van het promotieplan LV Verrast, het uitdragen van het toeristisch-recreatieve profiel van de gemeente en het versterken van de kwalitatieve en kwantitatieve bezoekerseconomie. |
---|
Stand van zaken: |
De gemeente promoot recreatie en toerisme door citymarketing. In het voorjaar van 2025 verschijnt het nieuwe magazine LV Verrast, waarvoor de inhoud nu wordt opgesteld. In het najaar van 2024 wordt een evaluatieonderzoek over de promotiecampagne uitgevoerd. De integrale actualisatie van het evenementenbeleid loopt vertraging op vanwege de integrale aanpak en uitdagingen op gebied van capaciteit. Eind 2024 starten we daarom met de belangrijkste acties waarbij we werken we aan vorm geven aan de praktische ruimtelijke kant van het evenementenbeleid (locatieprofielen), zodat dit deel begin 2025 op korte termijn gereed is voor verdere besluitvorming. Daarna (medio 2025) wordt het evenementenbeleid integraal geactualiseerd. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Om een nieuw, werkend en uitvoerbaar evenementenbeleid te maken is een integrale aanpak vereist. Dit betekent een samenwerking met andere teams binnen de organisatie. Dat betekent ook dat er capaciteit nodig is vanuit andere teams en die is op dit moment om verschillende redenen schaars. Daarom is ervoor gekozen om eerst de belangrijkste onderdelen vorm te geven, te beginnen met het opstellen van locatieprofielen eind 2024. |
Speerpunt