Jeugdhulp
Beleidsterrein
6. Sociaal domein
Beleidsterrein
Ieder kind heeft recht op een veilige omgeving om ongestoord te kunnen opgroeien. Dit is de basis |
---|
Stand van zaken: |
In 2024 is gestart met ‘het fundamentele gesprek’ over opgroeien en opvoeden, waarin de verantwoordelijkheid wordt gedeeld door onder andere ouders, buurtgenoten, scholen, verenigingen en de gemeente. Op 13 maart 2024 heeft een brede bijeenkomst plaatsgevonden met raadsleden, partners en ervaringsdeskundigen en twee toonaangevende sprekers. Op 4 juli 2024 heeft een vervolg van het fundamentele gesprek plaatsgevonden. Voor de praktijk wordt gewerkt aan een concretisering om bijvoorbeeld door middel van een verklarende analyse symptoombestrijding te voorkomen bij de inzet van hulp of ondersteuning. De toegang wordt in 2024 en in de komende jaren versterkt, aansluitend op wat de inwoner nodig heeft. Het doel van deze beweging is als volgt: jeugdigen en hun ouders krijgen laagdrempelig toegang tot ondersteuning en de toegang is integraal georganiseerd. Het Richtinggevend Kader van de VNG dient als kader om ons bij deze beweging te ondersteunen. De Monitor Sociaal Domein is voor de zomer aan de raad gestuurd en na de zomer ook de regiovisie monitor. Regionaal wordt momenteel ook de sturing op het zorglandschap geconcretiseerd mede naar aanleiding van de oplopende kosten en de looptijd van de regionale overeenkomsten. Lokaal wordt gewerkt aan een actieplan om meer grip te krijgen op de kosten. |
Vooruitblik: |
Voor het fundamentele gesprek wordt gewerkt aan een concretisering van de opbrengsten die helpen om het gedachtengoed te borgen. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Realisatie blijft achter. In 2024 is gestart met het collectief organiseren van ondersteuning in plaats van individueel bij de voorschoolse educatie. Mede gelet op de kostenstijging voor jeugdhulp kijkt het college voor het verder collectief organiseren van ondersteuning in samenhang met de ontwikkeling van de sociale basis. Daarbij kan worden gedacht aan hulp die laagdrempelig beschikbaar is zonder indicatie. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
In het licht van de kostenstijging van jeugdhulp wordt gekeken hoe de afstemming en samenwerking met praktijk ondersteuning huisartsen en huisartsen kan worden verbeterd. Dat wordt mede veroorzaakt door verloop waardoor het effect op de continuïteit van de uitvoering lastig is te realiseren. Het versterken met het onderwijs verloopt constructief in afstemming met de lokaal educatieve agenda (LEA). |
Beleidsterrein
In 2024 wordt een start gemaakt met de uitvoering van het nieuwe gemeentelijke Wmo-beleid. De gemeente wil stimuleren dat kwetsbare inwoners zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en kunnen deelnemen aan het dagelijks leven. Niet alleen met voorzieningen, maar ook met aandacht: met mensen die eenzaam zijn gaan we in gesprek. We versterken de zelfredzaamheid van inwoners, zorgen voor een solide sociale basis en zetten in op de onderlinge betrokkenheid van inwoners. Ook zorgen we voor een goed vangnet van voorzieningen voor inwoners die het op eigen kracht of met hulp van naasten en vrijwilligers niet redden. Om dit te bereiken zorgen we voor laagdrempelige toegang tot hulp en werken we intensief samen met onze maatschappelijke partners. De groei van aantal inwoners dat een maatwerkvoorziening nodig heeft vlakt af (circa 4520 inwoners). De verwachting is echter dat het aantal inwoners met een zorgvraag nog wel zal blijven stijgen, met name ook vanwege de vergrijzing. Ook is de verwachting dat de complexiteit van de problematiek toeneemt en daarmee ook de duur en kosten van de in te zetten maatwerkvoorzieningen. |
---|
Stand van zaken: |
De koersbrief voor het nieuwe Wmo-beleid is opgesteld en aan de gemeenteraad aangeboden en besproken. In de koersbrief is ingegaan op vele ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, zoals wetswijzigingen, vergrijzing, wachtlijsten, krapte op de arbeidsmarkt en een steeds groter wordende financiële druk als gevolg van toenemende en complexere zorgvragen. Op basis hiervan is in de koersbrief de richting voor het nieuwe Wmo-beleid uitgewerkt. |
Vooruitblik: |
De koersbrief vormt de basis voor nieuw Wmo beleid dat in het tweede deel van 2024 wordt ontwikkeld. De raad wordt in de tweede helft van 2024 geïnformeerd over de uitkomsten van het kostprijsonderzoek in het kader van de huishoudelijke ondersteuning. |
Speerpunt
Speerpunt
Speerpunt
Beleidsterrein
De sociale zekerheid lijkt steeds verder onder druk te staan, landelijk is de verwachting dat er meer mensen te maken krijgen met armoede. Deze ontwikkeling wordt meegenomen in het nieuwe minimabeleid. Daarnaast stimuleert de gemeente de sociale zekerheid (inkomen en zinvolle participatie) van inwoners onder andere door het verstrekken van bijzondere bijstand en bijstandsuitkeringen, begeleiding bij de inburgering en het voorkomen en oplossen van schulden. |
---|
Stand van zaken: |
Afgelopen maanden was extra aandacht voor verschillende onderwerpen binnen Werk en Inkomen. Eén van deze onderwerpen is het minimabeleid. De gemeenteraad ontving in juli het nieuwe minimabeleid (Ibabs 3846). Intussen werken we ook aan een herijking van het schuldhulpverleningsbeleid en aan de implementatie van het beleidsplan re-integratie en participatie, dat vorig jaar is vastgesteld. Zo wordt in de uitvoering de participatiegroep actiever begeleid en is een vaste matchmaker aangesteld. In het aantal inwoners dat een uitkering ontvangt is een lichte daling te zien. Waar in januari 2024 circa 1.650 inwoners een bijstandsuitkering ontvingen, zijn dit in juli circa 1.600 inwoners. De gemeenteraad wordt over de eventuele gevolgen hiervan op het BUIG tekort geïnformeerd in een separate raadsbrief. |
Vooruitblik: |
In 2024 werkt de gemeente zoals eerder genoemd aan een tweetal beleidsplannen. Voor het minimabeleid geldt dat deze op 2 september in de commissie wordt besproken en 17 september ter vaststelling in de gemeenteraad is geagendeerd. Het herijkte schuldhulpverleningsbeleid wordt na de zomer voorgelegd aan de gemeenteraad. Een andere ontwikkeling binnen Werk en Inkomen is het komen tot een regionaal werkcentrum, hier werken we samen met de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Zuid. De gemeenteraad ontvangt een separate raadsbrief over de voortgang hierin. Andere raadsbrieven die de gemeenteraad komende tijd gaat ontvangen gaan over de eindevaluatie van de Welzijnsgesprekken en over het BUIG budget (zoals hierboven ook genoemd). Tot slot gaan we de komende tijd aan de slag met de toekomstige infrastructuur van het sociaal ontwikkelbedrijf de Binnenbaan. Dit doen we samen met de Binnenbaan en regiogemeenten. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Vanwege de samenhang met de herijking van de Participatiewet wordt het actualiseren van het handhavingsbeleid uitgesteld. Het Rijk werkt toe naar een Participatiewet die eenvoudiger is, een bestaansminimum biedt en die mensen passende ondersteuning biedt, ook als arbeidsinschakeling (nog) niet mogelijk is. Ook volgen er uit de aangepaste wet rechten en plichten die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden. ‘Participatiewet in Balans’ kent een aantal bepalingen die de manier van terugvorderen zal wijzigen. Het gemeentelijke handhavingsbeleid volgt daarna, zodat alle aanpassingen vanuit de Participatiewet kunnen worden meegenomen. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Realisatie blijft achter. In 2024 is gestart met het collectief organiseren van ondersteuning in plaats van individueel bij de voorschoolse educatie. Mede gelet op de kostenstijging voor jeugdhulp kijkt het college voor het verder collectief organiseren van ondersteuning in samenhang met de ontwikkeling van de sociale basis. Daarbij kan worden gedacht aan hulp die laagdrempelig beschikbaar is zonder indicatie. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Vanwege de samenhang met de herijking van de Participatiewet wordt het actualiseren van het handhavingsbeleid uitgesteld. Het Rijk werkt toe naar een Participatiewet die eenvoudiger is, een bestaansminimum biedt en die mensen passende ondersteuning biedt, ook als arbeidsinschakeling (nog) niet mogelijk is. Ook volgen er uit de aangepaste wet rechten en plichten die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden. ‘Participatiewet in Balans’ kent een aantal bepalingen die de manier van terugvorderen zal wijzigen. Het gemeentelijke handhavingsbeleid volgt daarna, zodat alle aanpassingen vanuit de Participatiewet kunnen worden meegenomen. |
Beleidsterrein
De wijken Heuvel/Amstel en Prinsenhof worden extra ondersteund vanuit drie opgaven: Jeugd en Onderwijs, Financiële zelfredzaamheid en Fijn en veilig wonen. Het versterkingsprogramma Sterk voor Noord is een wijkgerichte aanpak, die extra inzet op ondersteuning van inwoners in deze wijken om de kansengelijkheid te vergroten en de leefomgeving te verbeteren. |
---|
Stand van zaken: |
In het programma wordt gewerkt met uitvoeringsplannen per opgave. Vanuit het uitvoeringsplan bij de opgave Jeugd en onderwijs is er gewerkt aan het verrijken van de voorschoolse educatie voor een groep kinderen waar ook jeugdhulp voor wordt ingezet. Ook wordt extra ondersteuning geboden aan kinderen door middel huiswerkbegeleiding en aan ouderbetrokkenheid door de inzet van de brugfunctionaris. |
Vooruitblik: |
Er wordt verder gewerkt aan het uitvoeren van de uitvoeringsplannen (ibabs 2940l) |
Er zijn geen resultaten gevonden.