Ruimtelijk beleid
Beleidsterrein
8. Bouwen en wonen (VHLOSV)
Beleidsterrein
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. De Omgevingswet bundelt alle wetten voor de fysieke leefomgeving. Met de instrumenten die de wet biedt, kan de gemeente de leefomgeving op een integrale wijze ontwikkelen. De Omgevingsvisie, programma's, het Omgevingsplan, het digitale stelsel Omgevingswet (DSO) en integrale afweging als onderdeel van de omgevingsvergunning, vormen belangrijke instrumenten om een mooie, schone, gezonde, toegankelijke en veilige leefomgeving te creëren. Vanaf 2024 gaat de gemeente met de wettelijk minimaal verplichte invulling van de instrumenten werken. Tegelijkertijd gaat het vormgeven, aanpassen en verbeteren van de instrumenten door. In 2024 richten we ons op uitvoering, monitoring, doorontwikkeling en risicobeheersing onder het nieuwe stelsel van de Omgevingswet. Vanuit het programma Implementatie Omgevingswet vinden hiervoor projecten plaats. In het projectenboek wordt over de voortgang gerapporteerd. Op basis van de voortgang en resultaten wordt in 2024 gekeken in welke vorm continuering van het programma Implementatie Omgevingswet nodig is en in hoeverre elementen van implementatie door de lijnorganisatie zelf worden voortgezet en uitgevoerd. De omgevingsvisie is een verplicht instrument in de nieuwe Omgevingswet. Met de omgevingsvisie stellen we een integraal richtinggevend toekomstbeeld op voor Leidschendam-Voorburg 2050. Hierbij kijken we naar het profiel van de gemeente, de historie, de ligging, de (regionale) samenwerkingsverbanden, de trends en ontwikkelingen, de kernwaarden en de hoofdkeuzes met speerpunten die hieraan verbonden zijn. De omgevingsvisie geeft richting en houvast aan het handelen van de gemeente en houvast aan mensen, organisaties en bedrijven die iets willen doen in Leidschendam-Voorburg. De omgevingsvisie is ook het kader waarbinnen Leidschendam-Voorburg het omgevingsplan opstelt. Dit omgevingsplan vervangt de huidige bestemmingsplannen. De visie is het document met de ambities en richtingen; in het omgevingsplan worden deze vertaald in concrete regels. |
---|
Stand van zaken: |
Er wordt momenteel gewerkt aan het opstellen van een gedragen transitieplan voor het volwaardige omgevingsplan. Het transitieplan bestaat uit uitgangspunten voor het gebied dekkend omgevingsplan, de processen van wijziging omgevingsplan, een planning en een eerste aanzet regels gebied dekkend omgevingsplan. |
Vooruitblik: |
We werken in 2025 verder aan het Omgevingsplan op grond van het transitieplan. Het streven is in enkele jaren het Omgevingsplan in de basis gereed te hebben. Het transitieplan bevat de uitgangspunten om het Omgevingsplan goed te kunnen opstellen en inrichten. Hierin staan onder andere een nieuwe set regels en de manier hoe we oude regels vanuit onder andere bestemmingsplannen en verordeningen goed kunnen omzetten. Het streven is het transitieplan in het 1e kwartaal van 2025 aan te bieden voor besluitvorming en van daaruit verder te werken aan een Omgevingsplan voor de gehele gemeente. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de overstap gemaakt naar een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Voorheen waren er verschillende wetten en regels voor bijvoorbeeld bouwen, milieu, water en ruimtelijke ordening. Dit wordt ondervangen door het opstellen van een Omgevingsvisie en een Omgevingsplan. Een belangrijk aspect van de Omgevingswet is de nadruk op participatie en communicatie. De overheid moedigt initiatiefnemers aan om in een vroeg stadium belanghebbenden te betrekken bij hun plannen. Dit kost meer tijd en inspanning, maar biedt ook de kans om draagvlak te creëren en potentiële weerstand te beperken. Initiatiefnemers krijgen zoveel mogelijk in een vroeg stadium integraal advies op de haalbaarheid en wenselijkheid van hun plannen en worden zo goed voorbereid op een vlot vergunningenproces. Daarnaast gaat de Omgevingswet hand in hand met een ambitieuze digitaliseringsagenda en het Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). In 2024 zien we een toename in het aantal aanvragen, daardoor is de behandeltermijn langer dan gebruikelijk. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
De Omgevingsvisie is gereed voor de zomer 2025. De vaststelling staat gepland voor het vierde kwartaal van 2025. Simultaan aan de Omgevingsvisie wordt een Omgevingsprogramma voor Stompwijk plus buitengebied opgesteld, hiervoor vindt een Omgevingseffectrapportage (OER) plaats, inclusief vitaliteitsonderzoek. Het omgevingsprogramma kent een langere doorlooptijd dan de Omgevingsvisie zelf. Een tussenproduct van het omgevingsprogramma zal samen met de ontwerp-Omgevingsvisie aan het college worden voorgelegd. |
Beleidsterrein
We bewaken de financiële voortgang van onze projecten met een grondexploitatie door deze twee keer per jaar te actualiseren en daarover te rapporteren aan de gemeenteraad in het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG). Er wordt in algemene zin en voor een aantal locaties specifiek onderzocht of de sturing op de ontwikkeling steviger kan worden vormgegeven vanuit een eigendomspositie van de grond. Dit kan leiden tot het openen van nieuwe grondexploitaties. Paragraaf 3.7. van de begroting (Grondbeleid) gaat nader in op ons grondbeleid en op lopende en nieuwe grondexploitaties. |
---|
Stand van zaken: |
In de 1e helft van 2024 is de 1e herziening van het MPG 2024 opgeleverd en door de raad geaccordeerd. Onderdeel hiervan is het actualiseren van de grondexploitaties Vlietvoorde, Klein Plaspoelpolder en De Star. |
Speerpunt
Beleidsterrein
We gaan zoveel mogelijk betaalbare woningen aan de woningvoorraad toevoegen. We richten ons daarbij op de realisatie van een meer betaalbaar, divers en duurzaam woningaanbod en leggen daarbij de nadruk op het sociaal en middensegment (zowel huur als koop) en op een aanbod dat anticipeert op de verwachte woonzorgvraag van de (toekomstige) inwoners van Leidschendam-Voorburg. We zetten in op doorstroming uit de betaalbare woningbouw, meer ruimte voor creatieve en flexibele oplossingen en het tegengaan van woningspeculatie en huisjesmelkers. De verordening sociale en middeldure woningbouw is hierbij leidend. |
---|
Stand van zaken: |
Op basis van de Verordening sociale en middeldure woningbouw en door de samenwerking met corporaties en beleggers worden er stappen gezet. Voorbeelden hiervan zijn de projecten Damsigt en Triadome in Klein Plaspoelpolder, Carolina Parc, Van Ruysdaellaan, de Star en Vlietweg 3. In deze projecten worden de komende jaren circa 650 betaalbare woningen (sociale en middelduur) gerealiseerd. Daarnaast is de planontwikkeling voor de projecten Overgoo en Diaconessenhuis (1.200 betaalbare woningen) gevorderd. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
---|
Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is de overstap gemaakt naar een integrale benadering van de fysieke leefomgeving. Voorheen waren er verschillende wetten en regels voor bijvoorbeeld bouwen, milieu, water en ruimtelijke ordening. Dit wordt ondervangen door het opstellen van een Omgevingsvisie en een Omgevingsplan. Een belangrijk aspect van de Omgevingswet is de nadruk op participatie en communicatie. De overheid moedigt initiatiefnemers aan om in een vroeg stadium belanghebbenden te betrekken bij hun plannen. Dit kost meer tijd en inspanning, maar biedt ook de kans om draagvlak te creëren en potentiële weerstand te beperken. Initiatiefnemers krijgen zoveel mogelijk in een vroeg stadium integraal advies op de haalbaarheid en wenselijkheid van hun plannen en worden zo goed voorbereid op een vlot vergunningenproces. Daarnaast gaat de Omgevingswet hand in hand met een ambitieuze digitaliseringsagenda en het Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). In 2024 zien we een toename in het aantal aanvragen, daardoor is de behandeltermijn langer dan gebruikelijk. |
Speerpunt
Speerpunt
Er zijn geen resultaten gevonden.